السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

الباز يكشف عن وثيقة كنسية تتهم زكريا بطرس بالشذوذ الجنسي

الرئيس نيوز

كشف الإعلامي محمد الباز؛ التفاصيل الكاملة لأزمة القس المشلوح زكريا بطرس بعد تطاوله على الدين الإسلامي خلال أحد البرامج التلفزيونية التي تبث من الخارج.

وقال الباز خلال برنامج "أخر النهار" المذاع على قناة "النهار": "عايز أحذر من أي محاولة لزرع فتنة بين المسلمين والمسحيين في مصر؛ أحنا في مساحة من القرب الشديد من بعد 2013 وخصوص الوطن بيحاولوا اللعب بورقة الفتنة الطائفية".

وأضاف: "أنا في 2009 عملت كتاب اسمه زكريا بطرس القمص الملعون؛ كان بيقدم برنامج على قناة اسمها الحياة وبيطعن دايما في الإسلام".

وتابع: "زكريا بطرس كان كاهن ينتمي للكنيسة ولما خرج بره مصر بدأ الناس يبعتوا للكنيسة أن الراجل ده يخالف تعاليم المسيحية وبدأت الكنيسة تجري تحقيقات وسارع بتقديم استقالته".

وأكمل: "الوثائق تسجل انحراف زكريا بطرس انحراف أخلاقي؛ جنسي وهو رجل شاذ؛ وفي وثيقة أخرى الناس كانت بتدعو بعضها أنهم ميحضروش للراجل ده".

وأوضح: "الكنيسة بدأت تحقيقات وهو لما عرف بعت استقالته للكنيسة في 2003 وخرج من الكنيسية والزي اللي كان بيلبسه هو كدة منتحل شخصية قمص".

واختتم: "النهاردة اللي طلع فيديو لزكريا بطرس دا مغرض عشان يقول الحقوا في قمص مسيحي بيهاجم القرآن والإسلام؛ جايب فيديو قديم وبيقول الحقوا يا جماعة؛ الراجل ده مختفي من عشر سنين ومحدش بيتكلم عنه".